Головна » Файли » Початкова школа

Крізь терни до зірок
[ Викачати з сервера (1.25 Mb) ] 08.08.2012, 13:23


Крізь терни до зірок
Мета: повторити звуки і букви української мови, вживання великої букви в іменах, прізвищах людей, кличках тварин, закріпити вміння утворювати слова  за початковими та кінцевими буквами, працювати з деформованим текстом, розгадувати ребуси. Розвивати мислення, пам’ять, вміння аналізувати, робити висновки. Виховувати любов до поетичного слова, до рідної  мови.

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок

Форма уроку: урок-подорож

Обладнання: ребуси, мелодія Олексія Рибнікова - із к/ф  «Звездный мальчик», мелодія групи «Спейс» - Волшебный полет, елементи презентації.

1. Повідомлення теми, мети уроку.

Діти, сьогодні ми з вами відправимось у незвичайну подорож до незвіданих планет. А присвячена вона буде дню української писемності та мови.

Отже, сіли зручненько і в путь…

(Звучить мелодія Олексія Рибнікова - із к/ф  "Звездный мальчик")

2. Мотивація навчальної діяльності.

Дивне розмаїття

Друже милий, ти помітив

до краси людську любов?

Скільки є на світі квітів -

стільки є на світі мов.

Холоди чи хмари грізні -

розцвіли в погожі дні

квіти різні, ранні й пізні,

восени і навесні -

і червоні, як троянди,

і рожеві, як піон,

і зелені, як лаванди,

і фіалкові, як сон.

Так і мови: ті, мов квіти,

що буяють між осель,

інші - ті, що рвуть граніти

ломикаменем між скель.

На душі в людини свято:

як чудово, що вони

різні всі, що їх багато,

квітів сонця і весни.

У барвистім розмаїтті

мови - дивна дивина.

Порожніш було б на світі -

зникла б навіть хоч одна.

Дуже сильна - ти помітив?

до краси людська любов.

Скільки є на світі квітів -

стільки є на світі мов.

                                    Дмитро Білоус

 

3. Виконання практичних завдань на повторення й закріплення основних умінь і навичок.

Перша планета «Звукобуквія»

1. Інформація чомусиків

І. Однозвучні слова (прийменники, сполучники) є в усіх мовах світу.  Але є ще й інші назви, які позначаються однією літерою. На півдні Франції є місто Е і село Ю. У Норвегії є містечко А. У пониззі річки Об є річка Я. В басейні річки Печори Є річка Ю.

ІІ. Учені довели, що мелодійний спів дуже добре заспокоює нерви. А давньоіндійські лікарі стверджували, що виспівування певних звуків благодатно впливає на організм людини. Так, якщо тягнути на одній ноті звук «і-і-і-і» з усмішкою на обличчі, то відпочиватиме мозок. Звук «а-а-а-а» гарно масажує щитовидну залозу. А для серця найкраще виспівувати «о-і-о-і-о-і». Робити цю співочу зарядку треба раз на день, повторюючи кожну вправу 3-4 рази.

2. Завдання:

а) На цій планеті великі проблеми з папером, тому, щоб його економити, в словнику прізвищ українських відомих людей надрукували лише  приголосні літери та ь. Розшифруйте написи:

Швчнк  (Шевченко)       Фрнк  (Франко)      Кстнк (Костенко)    Укрнк (Українка)

б) Ще тут знайшли ось цей обірваний листок з буквами. Вам потрібно добудувати слова так, щоб у них було по 2 і більше букви «е». (Додаток 1. Березень, щебетати, перехід, вечеря, перепелиця, велетень)

Друга планета «Словляндія»

Мова, наша мова, мова кольорова,

В ній гроза травнева, тиша вечорова.

Мова наша, мова - літ минулих повість,

Вічно юна мудрість, сива наша совість.

Я без тебе, мово, - без зерна полова,

Соняшник без сонця, без птахів діброва.

Як вогонь, у серці я несу в майбутнє

Незгасиму мову, слово незабутнє .

                                                 Ю. Рибчинський

Діти, а ви знаєте, що в українській мові близько 135 тисяч слів. Для розмови достатньо 2 – 3 тисячі слів. Словник мови прозових творів Шевченка становив 20 тисяч слів, а поетичних – 10 тисяч.

1. Інформація чомусиків

ІІІ. Київська Русь була державою з розвиненою писемністю. Про це свідчить цікавий історичний факт. Коли донька Ярослава Мудрого виходила заміж за французького короля Генріха І (1048 рік), потрібно було у документі про одруження поставити свій підпис. Анна гарними літерами написала «Анна регіна», що означало «Анна королева», а Генріх І поставив хрестик, бо був неписьменний.

2. Завдання:

а) Гра «Придумай слово»

        р…….н  (район)

        б…….н   (банан)

б) Гра «Буріме»:

……………віконечко,

………….... сонечко,

……………донечка

……………Сонечка.

в) Гра «Склади прислів’я» (із окремих слів):

Слово до слова – зложиться мова.

Не кидай слів на вітер.

3. Фізхвилинка

(Під мелодію групи "Спейс" - Волшебный полет)

Третя планета "Реченнія"

МАТУСИН ЗАПОВІТ
Раз казала мені мати:
«Можеш мов багато знати,
Кожну мову шанувати,
Та одну із мов усіх
Щоб у серці ти зберіг».
В серці ніжну і погідну
Збережу я мову рідну!
                   М. Хоросницька

1. Інформація чомусиків

ІV. Цікавими є назви деяких розділових знаків в старих граматиках української мови:

? – питай лик

! – окличник

;   – середник

  ,  – запинка

            –     пружка

         «» - наводові знаки

V.  Найдавніший розділовий знак – крапка. Крапка здебільшого ставилася внизу літери або на рівні її середини.

Комі уже більше 300 років. Вперше її вжив Альдо Мануцці з італійського міста Венеції.

VІ. Знак питання з’явився у 18 століття. Вигадали його у стародавньому Римі. А трапилося це ось як. У кінці питального речення римляни просто почали писати слово «запитання». Але щоб якось заощаджувати дорогоцінний папір, писали тільки першу літеру, а нижче, під нею – останню (у них це літера «о»), яка згодом стала звичайною крапкою.

2. Завдання:

а) Розгадай ребус

(Слово не стріла, а глибоко ранить.)

б) Склади вітраж. Якщо ви правильно складете, то прочитаєте вислів про мову відомої української поетеси Лесі Українки. ( Хто нікчемну душу має, то така ж у нього  мова)

Четверта планета "Мовознавія"

Ігри:

а) Заміни одним словом:

  • Дівчинка, яка дружить з ким-небудь ( подруга)
  • 100 кг (центнер)
  • Шматки дерева для опалення (дрова)
  • Рисочка між словами (дефіс)
  • Водій автомашини (шофер)
  • Розмова двох осіб ( діалог)

 б) Знайдіть помилки у листі Андрійка Неумійка своєму другові Сашкові.

Любий Сашко!

Пишу тобі з високої печі. Тут я живу в нашого знайомого півня Миколи Панасовича. Село дуже гарне. За селом простяглися поля, є лісок, протікає прут. Я подружився з вовком Васильком. Він вчиться в 5 класі. У вовка є стріла. Ми плавали на ній на рибалку. Там так цікаво, що можна просидіти цілий день.

А вчора я пас з хлопцями коні і їздив верхи на стрілі. Дуже хотілося мені стрілою промчатися полем на коні.

                                                                           З привітом Андрійко Неумійко

 

(          Любий Сашко!

Пишу тобі з Високої Печі. Тут я живу в нашого знайомого Півня Миколи Панасовича. Село дуже гарне. За селом простяглися поля, є лісок, протікає Прут. Я подружився з Вовком Васильком. Він вчиться в 5 класі. У Вовка є «Стріла». Ми плавали на ній на рибалку. Там так цікаво, що можна просидіти цілий день.

         А вчора я пас з хлопцями коні і їздив верхи на Стрілі. Дуже хотілося мені стрілою промчатися полем на коні.

                                                                           З привітом Андрійко Неумійко    )

5. Підсумки уроку.

Як-то гарно, любі діти

Як-то гарно, любі діти,

У вікно вам виглядати!

В ньому все – тополі, квіти,

Сонце й поле біля хати.

На оте вікно ранкове,

Що голівки ваші гріє,

Схожа наша рідна мова –

Цілий світ вона відкриє!

Бережіть її, малята,

Бо вона – віконце миле,

Що колись до нього мати

Піднесла вас, посадила…


Джерело: Острів Знань
Автор: Миргородська Джаміля Холівна, І категорія, Білоцерківська ЗОШ № 8 І-ІІІ ступенів, Київська обл.
Категорія: Початкова школа | Додав: ANNAYAMP
Переглядів: 1557 | Завантажень: 62 | Коментарі: 11 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Друзі сайту
Освітній портал Освітній портал MyReferatik студентам.net Видавництво «Шкільний світ» Powered by BannerFans.com
Старосалтівська ЗШ
Урок>
<a href=