Головна » Файли » Світова література

Тема уроку: Зображення людського характеру в екстремальній ситуації (за оповіданням Джека Лондона « Любов до життя»
19.05.2012, 19:00
       Тема уроку: Зображення людського характеру в екстремальній ситуації
                         (за оповіданням Джека Лондона « Любов до життя»)

Мета уроку: навчати учнів аналізувати невеликий за обсягом художній  твір,               визначати ключові епізоди твору, характеризувати образ головного героя; розвивати спостережливість , пам’ять (текст твору та слайд –шоу), навички уважного читача, уміння висловлювати власну думку; виховувати у дітей любов до життя, повагу до людини, мужність , силу духу, бажання  перемагати будь –які життєві негаразди.

   Обладнання : підручник із світової літератури, тексти оповідання, портрет
 Д. Лондона,  слайд-шоу « Слідами Джека Лондона», відео « Жага до життя»

 Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

                           Джек Лондон - не кімнатний меш­канець, а людина вільних просторів, тобто справжній чоловік, мужчина.
                                                                     Ірвінг Стоун, американський письменник.

                                                              Треба прагнути бути людиною, не зважаючи на
                                                                               всю жорстокість оточуючого світу.
                                                                                                                          О. Генрі.                                                           
                                                       
                                                            Хід уроку

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Робота з епіграфом.
1)Як ви розумієте слова Ірвінга Стоуна?
2) Які факти біографії Джека Лондона дають підстави так оці­нювати письменника.

2. Бесіда.
1)Як ви вважаєте, що означає бути «справжнім чоловіком, мужчиною»?
2) Які риси вдачі потрібно для цього мати?
        3)Перегляд слайд –шоу « Слідами Джека Лондона»
        4) Бесіда:
-Чи відчули ви незвичайну, холодну і прекрасну красу Аляски?
-Що вам відомо про перебування Джека Лондона на Алясці?
- Чи звернули ви увагу на книги, які написав письменник про північ?
- Яке місце серед них займає оповідання « Любов до життя»?

Світ звичайних людей, їхні душі розкриває Джек Лондон у своїх творах. Він пише про страждання людини, її боротьбу, про добро і зло. Та найголовніша риса, яка привертає увагу письменника,— це захоплення людською стійкістю. Вершиною людської гідності є здатність захистити слабшого, вірність дружбі, законам товариськості, гуманізм у стосунках між людьми. Такими були улюблені герої Джека Лондона. Таким був і він сам.




ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Слово учителя
    Умови Півночі нерідко породжують особливі екстремальні ситуації, в яких найяскравіше розкриваються як позитивні, так і негативні риси кожної людини. Драматичні умови змушують людей швидко приймати рішення, від яких залежить їхнє життя. За таких обставин кожен повинен вести боротьбу за виживання, іти на жертви, балансувати на межі успіху і краху, життя і загибелі. Іде боротьба за життя не
 тільки з тваринами, але й з самим собою.

  Про життя людей на Півночі Д. Лондон знав не з чуток, тому і герої його творів
такі справжні, живі , типові.    

     « Вони ступали, кульгаючи до річки... Обидва були стомлені й виснажені, з обличь не сходив вираз тупого терпіння, що його карбують тривалі знегоди...»,- так розпочинається  оповідання Джека Лондона « Любов до життя».
Які знегоди пережили герої ?
 Хто вони і куди прямують?
 Про що думають? Що згадують ?
 На що сподіваються?
       Можливо, вони згадують , як тяжко , крупинку за крупинкою довгими місяцями , а може, й роками , видобували золото   на берегах стрімких і холодних  північних річок Аляски? А може вони уявляли, як повернуться з мішечками, набитими зернистим золотим піском і сомородками, на батьківщину, в Каліфорнію, і заживуть у достатку? Можливо...
     Але шлях додому був тривалий, важкий і небезпечний. Та вони обов’язково його подололають;  дійдуть  до річки  Діз, а потім попливуть на ній на південь, до Великого Ведмежого озера, а потім через озеро до річки Макензі. І далі, далі на південь – аж до якоїсь факторії  Компанії Гудзонської затоки, а вже звідти вирушатимуть на батьківщину.
   Двоє чоловіків милю за милею долали безкраю північну пустелю, ворожу і безжальну до людей.

Оголошення теми та мети уроку.
Тема нашого уроку: зображення людського характеру в екстремальній ситуації, а
мета уроку  - з’ясувати, що врятувало безіменного героя від неминучої смерті і чому загинув Білл?
   Розглянувши конкретну історію, ми складемо шість основних правил поведінки людини в екстремальній ситуації, що допоможуть їй вижити.

 III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

     1.Бесіда.

1.Що відразу впадає в око у зображенні героїв? (Обидва були стомлені, виснажені, схилені донизу із втупленими у землю очима.)
     2.Як говорили герої? (Голос лунав одноманітно, байдуже.)
3.Що найбільпіе вразило головного героя у поведінці Білла? (Те, що Білл не прийшов на допомогу.)


     4)Як про це говориться у тексті ? Зачитайте («... заточившись, він випростав вільну
        руку, ніби шукав опору», але насправді цієї опори не було.)
     5) Як ви розумієте фразу: «товариш дивився йому вслід, і, хоч його обличчя ніяк не
     пожвавилося, очі засвітилися ту­гою пораненого оленя»? (Головний герой зрозумів,
      що його товариш вчинив підло. Він відчув свою самотність у цьому світі).

2.Слово учителя
  Ми дуже мало знаємо, як ішов Білл. Це можна лише уявити. Але ми знаємо напевне:
   Білл ішов дорогою смерті.
Ми оберемо з вами дорогу життя і пройдемо нею разом із безіменним героєм, щоб навчитися в нього таємниці виживання. А потім спробуємо скласти формули «перемоги героя» та «поразки» Білла
 
3. Бесіда.
 Подумайте, чому після того, як Білл покинув героя, той продовжував переконувати себе, що друг чекатиме його біля схованки? (Тому. що людині у критичній ситуації потрібно мати надію на щось краще. Це допомагає вижити. А ще важко усвідомити, що товариш тебе покинув.)
 Визначте і перекажіть найважливіші моменти боротьби героя за життя.
3) Як поводився герой? (Мужньо, стійко, виявляв силу волі.)
Сила волі, мужність головного героя
4) Які небезпеки підстерігали героя? (Хижі звірі, хвороба,    голод.)
5) Подумайте, яку роль відіграє епізод із вовком? (Це протисто­яння природи і людини, трагедія боротьби за існування.)
6) Що допомагало героєві рухатися вперед? («Життя, яке зав­жди жевріло у ньому, гнало його вперед». Він зовсім ви­снажився, проте життя у ньому відмовлялося помирати.)
7) Яка риса виявилася у сцені, де герой знаходить останки Білла? (Гуманізм і порядність.)
8) Хто переміг у протистоянні «людина — вовк»? (Людина.) Чому? (Автор прагне підкреслити силу людини.)
9) Розкажіть про те, як було врятовано героя.
10) Як він поводився на судні? (Його не полишав страх, що не вистачить харчів. Чоловік скрізь ховав сухарі. Це пояснюєть­ся психологічним страхом людини перед труднощами.)

4.Створення робочої схеми
                                       
                                     Прагнення героя вижити:
1)перемогти страх самотності;
2)перемогти холод;
3)перемогти голод;
4)перемогти хижих звірів;
5)перемогти самого себе.

5.Робота з текстом оповідання. Формулювання «Правил виживання людини в екстремальних умовах».



а) Боротьба зі страхом самотності.

-Чому після того, як Білл залишив героя, той відчув страх? ( Він розумів, що самостійно подолати північну пустелю неможливо).

«Рушниця випала із рук у воду. Зачувши плескіт, він отямився, переборов страх, намацав на дні рушницю й витяг її з води».
-Що значить для героя рушниця? Чому він її не залишив, адже вона тільки заважала: була досить важка, без набоїв? ( рушниця – це надія на порятунок).
- Доведіть, що надія рятує героя від відчаю та допомагає  перемогти.(« Він ішов слідами товариша від болітця до болітця...Він знав, що незабаром дістанетьсядо берега озерця...Він ітиме за водою до річки Діз. Там під перевернутим каное ...їхня схованка...Він знайде там набої для своєї рушниці...Він мусив так думати, інакше для чого тоді силкуватися – лягай і вмирай одразу!)
Висновок. Правило №1. Не втрачати надію !

б) Боротьба з холодом.
-Розкажіть, як герой беріг сірники. Яке значення має вогонь для мандрівника?(Це можливість зігрітися, висушити мокре взуття, випити гарячої води; багаття – це порятунок від хижих звірів)
Висновок. Правило № 2. Зберігати вогонь.
в) Боротьба з голодом.
- «Нога набрякла... але цей біль був дрібницею проти болю в шлунку. Голод гриз його нутрощі. Він так допікав, так забивав  йому памороки, що чоловік уже не знав, у який бік йому  йти, щоб дістатись до Країни Патичків».
-Як герой бореться з голодом? Зачитайте. ( Шукав і їв болотяні ягоди, намагався впіймати куріпку, ловить пічкурів у калюжі, їсть цибулинки рогозу, висмоктує та гризе кістки молодого оленя).
- Як у пошуках їжі проявляються риси сильної людини? ( не кориться обставинам, не відступає, не опускає рук, добивається свого).
- Чому він примушує себе їсти  навіть тоді, коли не почуває гострого почуття голоду?
( « Чоловік усвідомлював, шоб вижити , треба їсти»).
Висновок. Правило № 3. Щоб вижити, треба їсти.

г) Боротьба з хижими звірами
- Розкажіть про зустріч з ведмедем.
- Що допомогло знесиленій , напівживі людині перемогти грізного звіра?
Зачитайте: «... він хутко випростався, щоб прибрати якомога грізнішого вигляду...»
-Чому вовки обминали його?(« Ця дивна істота на двох ногах ще стане дряпатись і кусатись...». В  цій « дивній» істоті звірі відчували велику силу.
-Яка природа цієї сили?(Це сила людськогодуху).
Висновок. Правило№4.  Не показувати страх перед хижими звірами! Не втікати! Людина сильніша за звіра!

д) Боротьба із самим собою.
- Як ви думаєте, герою просто було відмовитись від золота, що він із такою впертістю ніс?  Чи відразу він це зробив? Зачитайте.
- Чи можна вважати відмову героя від золота виявом його сили? ( Безперечно, золото – це великі можливості для людини. Відмовитися від золота могла лише морально сильна людина).

- Чому герой викинув золото . а не решту речей? Що для нього значили рушниця, ніж. відерце, залишки ковдр? ( Ці речі для героя мають більшу цінність, аніж золото. Вони можуть допомогти йому зберегти життя).
Висновок. Правило №5. Найбільша цінність людини – життя! Відмовся від усього, що заважає боротися за життя!

є) Герой і Білл: шлях життя і шлях смерті.
* Герой Джека Лондона обрав дорогу життя, іншою дорогою пішов Білл. Зачитайте епізод, у якому герой натрапляє на кістки Білла(с. 200 підручника).
- Чи були поблизу ще якісь речі, крім золота? Про що це свідчить? ( Білл обрав золото).
* Доведіть. що, втративши все, герой зберіг дві гайголовніші риси: силу духу, яка не скорилася смерті, і людську сутність.( 1. Сила духу: не здавався, чіплявся за життя, напівживий повз до корабля, переміг хворого вовка. 2.Людська сутність «... не візьме золота, не смоктатиме Біллових кісток»).
- Який вчинок Білла свідчить про те, що він утратив людську сутність? (Залишив у біді друга).
- Заради чого він пішов на зраду? (Щоб врятуватися самому та зберегти своє золото).
Так, Білл  поставив на перше місце золото і програв.
Висновок. Правило №6. Бережи людську сутність!
Бесіда:
- Як ви думаєте, чому автор не дав імені цьому незламному героєві- переможцю, який виборов  у природи своє законне право жити? ( Д. Лондон дав зрозуміти своїм читачам: його герой не конкретна мужня особа, а сильна справжня Людина, в яку він так свято вірив).
-Яку б іншу назву ви могли б запропонувати до оповідання « Любов до життя»
 Д. Лондона? ( «Справжня людина», « Людина і північ», «Перемога людини», «Непереможний» та інші ).

 Словникова робота

Жага — гаряче бажання. (Словник Б. Грінченка.)

 Коментар учителя.
Сенс заголовка оповідання
Перекладач недаремно використав саме слово «жага». Оскіль­ки воно найкраще передає головну мету героя — у нього було гаряче бажання вижити, яке й допомогло йому побороти голод, холод, хворобу, навіть смерть.

ІV. Підведення підсумків уроку.
 Заключне слово учителя.
а)Ситуацій, подібних до тієї, яку описав Д.Лондон в  оповіданні « Любов до життя», багато відомо із інших літературних творів. Український письменник О.Довженко в новелі « Воля  до життя» показує  безмежну силу духу людини. Поранений боєць , втрачаючи свідомість , наказує собі : « Стій! Стій! Не здамся!».Поранену руку притискає до стовбура дерева, зупиняючи кровотечу,добирається до медсанбату.А коли хірург роздумував, що робити з пораненою рукою, Карналюк сказав: «Відтинайте! Ріжте швидше!».
  Але гангрена охопила плече, підібралась до шиї, пульсу майже не було. Лікар бачив, що залишилось всього  кілька хвилин, але підбадьорив солдата, пообіцявши, що той буде жити. Однак перев’язки не призначив. Після обходу лікар присів у своєму кабінеті. Раптом почувся стукіт і на порозі з’явився Карналюк. Він вимагав перев’язки… боєць хотів жити заради помсти ворогам.
  Воля до життя передалась і лікареві, який кілька діб оперував поранених без спочинку. Хірург працював з надзвичайним натхненням і любов’ю. Ще ніколи  не хотілося йому  так палко врятувати життя людині... Коли Карналюка виносили з операційної  на койку, йому аплодувала вся палата...
  В нашому сучасному житті теж трапляються випадки , коли люди виявляють жагу до життя, долають надзвичайні перепони, намагаються жити повноцінним життям ...
Як приклад , в Інтернеті є відео, яке так і називається « Жага до життя».
б)Перегляд відео « Жага до життя».
в)- Чого навчають нас такі випадки?( Так, жити повноцінним життям, цінувати кожну його хвилину, в разі потреби : не здаватися , виявляти волю до життя і завжди залишатися Людиною)
Don't read! (або "Воля до життя")

Новий  день,  нове  падіння  і  новий  підйом.
 Лети  як  вітер  над  тим  світом,
 Що  не  скорив  тебе  в  цей  день!
 Хай  я  впаду , хай  я  поранюсь,
 та  вже  ніколи  не  зламаюсь.
 Я  підіймусь,  сильнішим  стану.
 У  болі  я  знайду  відраду:
 Якщо  він  є  -  я  ще  живий.
 І  знов  настане  день  новий,
 І  я  скажу:  я  не  скорився,
 Я  підіймавсь  і  знову  бився,
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Ми  мріємо,  і  в  цьому  наша  сила,
 І  прагнемо  не  впасти  в  небуття,  
 Не  вічні  ми, але  у  наших  жилах
 Кипить  Жага...нестримна,  до  життя..!!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V. Домашнє завдання.
 Написати твір-мініатюру «Мої враження від оповідання Дже­ка Лондона "Жага до життя"».
                                                                        
Категорія: Світова література | Додав: ANNAYAMP | Теги: Тема уроку: Зображення людського ха
Переглядів: 9244 | Завантажень: 0 | Коментарі: 7 | Рейтинг: 4.0/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Друзі сайту
Освітній портал Освітній портал MyReferatik студентам.net Видавництво «Шкільний світ» Powered by BannerFans.com
Старосалтівська ЗШ
Урок>
<a href=