Головна » Файли » Світова література

Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Гуманістичний зміст і висока людяність твору. Життя знедоленої родини Кретчитів
19.05.2012, 19:12
Тема уроку:   Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Гуманістичний зміст і
                        висока людяність твору. Життя знедоленої родини Кретчитів.

  Мета уроку: використовуючи слайд – шоу, познайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Ч. Діккенса , який жив і творив в Англії вікторіанської доби ,     підготувати до сприйняття й розуміння змісту повісті « Різдв’яна пісня в прозі”,  донести  до учнів сутність гуманістичних ідеалів письменника; розвивати навички переказу художнього тексту; виховувати  пріоритет ставлення до людей за їхні внутрішні якості, а не         матеріальний статок, гуманістичне  ставлення до оточуючих.

  Тип уроку:     урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь і              навичок.

  Обладнання:  портрет Ч. Діккенса, текст повісті, виставка книг письменника,        літературо-мовний словник, слайд – шоу « Англія доби королеви Вікторії», « Чарлз Діккенс – спіпець доброти і милосердя»                                                                                                                                                                                                                
                                                                                                       
                                             У кожної людини душа не повинна бути замкнена .
                                                                                                                            Ч. Діккенс.
                                                                                                           Бог є початок добра .
                                                                                                                          М. Лєсков.
Хід уроку
І.  Організаційний момент.
II. Мотивація навчання діяльності.
 Слово учителя .
   Свята люблять усі. Адже це можливість відпочити, отримати подарунки, відвідати близьких людей, друзів... Та чи вичерпується цим зміст свята? Якщо Ви спробуєте підібрати однокореневі слова до слова свято, то серед них буде і слово святий. Наближається одне з найпрекрасніших свят - свято Різдва. Чому цей день такий жаданий? Що ж означає Різдво в житті людини? За відповідями на ці та інші запитання звернемося до англійського письменника XIX століття Чарлза Діккенса

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.. Повідомлення теми, мети, епіграфа уроку.
  Ч. Діккенс жив і творив у незвичайну епоху ,епоху , яку називають  «Вікторіанською». А це - особливий світогляд, мислення, культура , мода.
   Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся  багато цікавого про Англію ХІХ ст., про королеву Вікторію та її  сучасника , співця доброти та милосердя – Ч. Діккенса.

2. Презентація слайд – шоу « Англія доби королеви Вікторії»(ч. І ), « Ч. Діккенс _ співець доброти та милосердя» (ч. ІІ)
3. Бесіда:
- Дивлячись слайд – шоу , чи  відчули ви атмосферу ХІХ ст., зрозуміли особливості цієї епохи , особливості цієї країни ?
- Чи сподобались вам портрети королеви Вікторії, членів королівської сім’ї ?
- Чому королеву Вікторію називали «бабусею Європи» ?
- Чи дозволяють портрети Ч. Діккенса говорити про його  глибокий внутрішній світ, про душевну красу, доброту ?
-  Ілюстрації до яких творів Ч. Діккенса ви побачили ?
- Чи отримали ви задоволення від музичного супроводу цього слайд – шоу ?
4. Слово вчителя.
«Всі дорослі були спочатку дітьми, тільки мало хто з них про це пам'ятає», - писав французький письменник Антуан де Сент - Екзюпері. Чарлз Діккенс не забував своє дитинство ніколи. І хоча воно було невеселим, письменник стверджував, що дитинство - прекрасне. Тож, давайте спробуємо зустрітися з Чарлзом Діккенсом і дізнатися: яким було його дитинство, роки життя, чи подобалося йому Різдво?

5. Рольова гра «Зустріч з письменником».

-  Яким було ваше дитинство?

    Учень – Чарлз Діккенс

    Я народився 7 лютого 1812 року в Портсмуті, англійському портовому місті. Батько мій у справах служби - він працював у розрахунковій частині Адміралтейства - був змушений час від часу змінювати місце проживання, і, отже, я 2-річною датиною потрапив до Лондона зі своїми батьками, а в 6 років переїхав до іншого портового міста, Чатам, де прожив кілька років, тон чого знову повернувся до Лондона
Освіту я почав у священика в Чатамі, а завершив у лондонській школі, але навчання тривало недовго, через те, що мій батько був незаможнім, мені рано довелось розпочати самостійне життя.

       Учитель.

    1823 року родина переїхала до Лондона. Батько через борги потрапив до боргової в'язниці, куди згодом перебралася вся родина. Про навчання годі було й думати, і 12-річний Чарлз пішов працювати на фабрику вакси.
    Згодом доля змилостивилася над родиною Діккенсів. Мати Чарлза отримала спадок, який дав можливість розплатитися з кредиторами. Вийти із в'язниці, а Чарлзу - продовжити навчання.
    Працюючи на фабриці, Чарлз дав собі слово «вибитися в люди». Та перед там як він став усесвітньо відомим, йому довелося попрацювати на різних посадах.
    -  Де письменник займався самоосвітою?

        Учень - Ч. Діккенс.
    Знайомство з життям я почав у конторі юриста і, треба сказати, служба здалась мені дуже марудною. Через 2 роки я залишив це місце і протягом деякого часу продовжував здобувати освіту сам у Бібліотеці Британського музею, де посилено читав, тоді я почав вивчати стенографія, бажаючи випробувати свої сили на ниві репортерства. Я добре владнав цю справу, і мене запросили працювати до «Дзеркала парламенту». Потім я став співробітником «Ранкової хроніки», де працював до появи перших випусків «Піквікського клубу». Мушу зізнатися, що в «Ранковій хроніці» мене вважали одним із найкращих завдяки легкості пера... і розлучився з часописом тільки тоді, коли «Піквікський клуб» досяг слави і популярності.

         Учитель.
    Діккенс «вибився в люди»: став відомим, популярним, улюбленим письменником усієї Англії. Він купив собі будинок в Лондоні на Дауті-стріт. Саме тут Діккенс створив багато чудових творів. Слава та популярність не змінили Діккенса, він став і залишився добрим, чуйним, уважним і щедрим, як у дитинстві, вірив у дива, мабуть, саме через це всі його твори мають щасливий кінець.     

           Ніч Різдвяна, ніч любові.
           Освяти нас, освяти
          І у душах да воскресне
          Віщий промінь чистоти.
          Хай же музика небесна
          Тихо лине з висоти.
          Щоб на світі люди знову
          Обнялися, як брати.

       Учитель.
    Діккенс ніколи не був байдужим до чужого горя. До нього зверталися по допомогу, знаючи силу його пера, щоб привернути увагу «сильних світу» до потреб бідних і знедолених.
    Якось 1843 р. Діккенс отримав лист від економіста Сміта, який був членом урядової комісії з питань дитячої праці. Ознайомившись із надісланими Смітом матеріалами про умови праці неповнолітніх на шахтах, Діккенс хотів написати памфлет, проте передумав і пояснив це так:

         Повідомлення учня.
    «Не лякайтесь, якщо я скажу, що з того часу, коли я Вам писав востаннє, виникли такі обставини, котрі змушують мене відкласти до кінця року появу обіцяної Вам брошури. Я не можу пояснити, що це за обставини, але будьте певні, що коли ви дізнаєтеся в чому річ і коли Ви дізнаєтеся, чим я займався, і де, і як, Ви погодитися, що паровий молот опустився з силою в 20 разів, - та що там, у 20, в 20 тисяч разів більшою, ніж та, яку я міг застосувати, коли б виконав свій перший задум.»

            Учитель.    Цим паровим молотом стала повість «Різдвяна пісня у прозі», що з'явилася у грудні 1843 року
.
      6. Словникова робота (звернення до Словника літературознавчих термінів)
- Слухаючи уривок з листа Ч. Діккенса Смітові, ви почули нове слово памфлет.

    Що є таке памфлет?
    Памфлет - невеликий за обсягом літературний твір публіцистичного жанру  на злободенну тему.
    -   За своїм жанром «Різдвяна пісня у прозі» - це ... (повість)
    -   Пригадайте, що називається повістю.
    -   Як ви гадаєте, чому Діккенс вважав, що його різдвяна повість матиме більшу силу і вплив, ніж викривальний памфлет?
(Під час Різдва всі мріють про щастя і радість, усі вірять у дива і готові здійснювати їх самі. Діккенс був упевнений, що його повість змусить побачити біди інших людей і допомогти їм).

     7. Учитель.                                                                                                      
  «Різдвяна повість у прозі» - це повість про переродження людини, яка понад усе цінувала дзвін монет »Сам письменник дуже любив Різдво і вірив, що це свято допомагає примирити ворогів, порозумітися різним людям.

  8. Бесіда (за І строфою повісті):
- Скажіть, чи знайшли спогади Ч. Діккенса про його дитинство відображення у повісті «Різдвяна пісня» ?
- Де відбуваються події у творі?
- Хто головний герой повісті?
- Що ви дізналися про Скрудж?
- Як він ставиться до свого писаря?
- Яка риса характеру є визначальною в характеристиці Скруджа?
- Підтвердить своє судження текстом?
- Як він ставиться до Різдва?
- Отже, узагальнимо: яка людина головний герой повісті Е.Скрудж?
- Життя якої родини зображено у творі? Як жила родина Кретчитів?
.
  9. Гра «Відгадай ім'я»

      Про кого з членів з родини Кретчитів ці слова:
1) «Була вбрана убого, в сукні, двічі перелицьованій, але прикрашеній стьожками; ті стьожки дуже дешеві, але за невеликі гроші надають сукні краси».                         (Пані Кретчит)
2) «На ньому були страшенно великі батьківські комірці, що Боб дав йому задля свята. Кінці тих комірців лізли йому в рот, але він дуже тішився зі свого убору та мріяв про те, щоб показатися, у ньому десь у хорошому товаристві».
                            (Петер).
3) « На ньому була довга шалька з торочками; старе вбрання було позашиване, щоб було святочне. Він ніс на плечах Тайні Тіма, бо той ходив на милицях»                      (Боб Кретчит).
16. Учитель
Отже, сім'я писаря була дуже бідною, але дружною.
- Скажіть, чи були Кретчити добрими, адже часто злиденне існування робить людей злими?
- Яка риса характеру об'єднує всіх Кретчитів? (Людяність)
- Так людяність притаманна цим героям. Вони не мають грошей зате їх серця сповнені любові  і поваги до людей. Їх родина  щаслива, бо вони люблять і поважають один одного.

10. Словникова робота.    (Тлумачний словник)

    Слово людяність - це синонім слова «гуманізм»- це чуйне ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повага до її гідності.
    Гуманістичний зміст повісті допомагають розкрити не тільки образи Боба Кретчита та його родину. Хто ще з героїв твору любить людей, турбується про них?
-  Яким ми бачимо племінника?
-  Розкажіть про відносини племінника і Скруджа.
Гуманізм, любов до людей, людяність - полягають у тому, щоб грішній душі «переродитися», змінитися.
- Хто ж допомагає змінитися Скруджеві?
- За що був покараний Марлей, і що він побажав Скруджеві?
- Для чого автор створив образ Марлея?

 
ІV. Рефлексія та оцінювання.
1. Продовжи речення: «Я зрозумів, що...»
2. Оцінювання.

V. Домашнє завдання:
1) опрацювати матеріал підручника с. 64-65; дібрати цитатний матеріал для характеристики образа Скруджа;
2) на вибір - дати усну відповідь на запитання: « Чи обов'язково бути багатим, щоб бути щасливим ?» - на прикладі життя родини Кретчитів.



Категорія: Світова література | Додав: ANNAYAMP
Переглядів: 7892 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 1.3/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Друзі сайту
Освітній портал Освітній портал MyReferatik студентам.net Видавництво «Шкільний світ» Powered by BannerFans.com
Старосалтівська ЗШ
Урок>
<a href=