Головна » Файли » Психологу школи

Тренінг "Школа розуміння"
08.08.2012, 13:05
Тренінг "Школа розуміння"

Тренінг  

Програма тренінгу для підлітків 7-14 років. Робота учасника І Всеукраїнського конкурсу "Творчий учитель - обдарований учень".

Пояснювальна записка до тренінгу "Школа розуміння для підлітків"

Коли ми говоримо "проблема обдарованості", ми навіть не замислюємося, що це дійсно проблема: для батьків, які часто не знають, що з цим робити і за які кошти (а кошти дійсно потрібні для розвитку та достойної освіти дитини); для вчителів, тому що обдарованій дитині треба приділяти посилену увагу на уроці, щоб відбувався поступ уперед, щоб не втратити таку дитину, а крім неї у класі є ще учні, які також вимагають посиленої уваги – ті, що слабко встигають у навчанні; для самих обдарованих: вони "не такі", а це спричиняє незручності, конфлікти у спілкуванні тощо. Обдарований учень на роздоріжжі: або злитися з загальною масою, а значить втратити себе, або залишитись "іншим" - і відгородитись від ровесників, самоізолюватись від них. Особливо гострою ця ситуація стає у підлітковому віці. Виходить вибухонебезпечний "коктейль": "іншість", або "горе від розуму" + підлітковість.

Обдарованість – це сукупність здібностей, які дозволяють індивіду досягти вагомих результатів в одному або декількох видах діяльності і давати суспільству користь. Ця якість формується і проявляється в діяльності.

Талановитий – це той, хто має дуже високий ступінь здібностей до якої-небудь спеціальної діяльності (музичної, художньої, літературної, технічної, спортивної), причому ці здібності вже значною мірою встигли реалізуватися в конкретних суспільно значимих процесах.

Науковці виділяють такі характерні особливості обдарованих дітей:

  • Мають хорошу пам'ять, добре розвинене абстрактне мислення;
  • Як правило, дуже активні і завжди чимось зайняті;
  • Ставлять вимоги до себе, боляче сприймають суспільну несправедливість, у них гостро розвинуте почуття справедливості;
  • Наполегливі в досягненні результатів в сфері, яка їх цікавить; для них характерний творчий пошук;
  • Хочуть вчитися і досягають у навчанні успіхів, що дає їм задоволення;
  • Вміють фантазувати, критично оцінювати навколишню дійсність і прагнуть проникнути до суті речей і явищ;
  • У них перебільшене почуття страху, емоційна залежність, емоційна незбалансованість порівняно з їхніми однолітками та ін.

Підлітковий вік - чи не найцікавіший період у житті людини, а що він важливий, відповідальний, то це безперечно, адже саме в цьому віці з'являється прагнення до дорослості і самостійності, відбувається процес самовизначення.

Підлітковий вік - це період життя між 10-15 роками (згідно з вітчизняною періодизацією(11), проте вікові границі отроцтва ніколи не були однозначними. У різні часи в різних країнах ці межі визначалися по різному. Більше того, є припущення, що підлітковий вік як такий "виник у ХІХ столітті, коли контроль батьків за розвитком дитини продовжився аж до шлюбу"(12). 3 розвитком суспільства цей період має тенденцію до поступового збільшення, і за сучасними даними він охоплює майже десятиліття - від 11 до 20 років(12). Дослідження особливостей саме цього періоду життя займало значне місце в працях таких визначних корифеїв психології, як Л.С.Виготський, ЛЛ.Божович, Д.Б.Ельконін, Б.Заззо, А.Гезель. Не залишився він і поза увагою письменників: від "Недоросля" Фонвізіна до творів Крапівіна, а великий Ф.М.Достоєвський свій роман так і назвав -"Підліток".

Чим же цікавий цей вік? У цей період відбуваються зміни у різних сферах психіки. Найбільш глибокі зміни стосуються мотивації - на перший план виступають мотиви, пов'язані з світоглядом, який формується, із планами на майбутнє. Так як спілкування стає головним видом діяльності, саме завдяки йому засвоюються норми поведінки, норми моралі. Відносини між підлітками будуються на засадах товариства, довіри і прагнення до взаєморозуміння. У цій діяльності формується самосвідомість, основний новотвір цього віку - соціальна свідомість. Ще один новотвір - це самовизначення - виникає наприкінці перехідного віку.

Що ж відбувається з дитиною в цей період? Шукаючи відповіді на запитання "Хто я? Що я таке?", дитина йде шляхом, повним протиріч. 3 однієї сторони - прагнення підлітка до невідомого, ризикованого, до самостійності і незалежності, до пригоди, до героїзму; з іншої - потяг підлітка до опору, подолання, до вольових напруг, що іноді виявляються в упертості, хуліганстві, боротьбі проти виховательського авторитету. У підлітків виникають труднощі у стосунках з дорослими, тому що ті їх не розуміють, і тоді на перше місце стають дитячі компанії, щоб в них знайти справжнього друга, того, хто зможе їх зрозуміти. А без розуміння самого себе це дуже важко.

Про підлітковий вік написано досить багато, він досліджений "вздовж і впоперек", але самим підліткам від того не легше. Усі труднощі віку списувати на особливості віку - це не чесно по відношенню до підлітків. "Достукатись" до них, адже вони прагнуть визнання дорослими, допомогти їм зрозуміти самих себе, усвідомити своє місце у суспільстві, сприяти формуванню навичок рефлексії і конструктивної взаємодії з оточенням - таку задачу поставила перед собою авторка тренінгової програми "Школа виживання для підлітків.

У цьому віці інтенсивно формується "Я"-концепція, самооцінка, і тому заняття в тренінговій групі, на думку автора, допоможуть підліткам глибше зрозуміти себе, світ своїх переживань, свої інтереси, допоможуть будувати міжособові стосунки. Участь у тренінгу передбачає оволодіння підлітками навичок рефлексії і конструктивного спілкування, а також сприяє формуванню психологічної культури учнів, толерантному, неупередженому ставленню до інших особистостей, їх поглядів та переконань, розкриттю та розвитку здібностей учнів, розвитку творчого мислення, формуванню їх власної позиції.

Учні повинні знати значення таких понять, як " вікова періодизація ", "підлітковий вік", "вікові кризи", "акселерація", "реакції підліткового віку", "протиріччя підліткового віку", "індивід", "індивідуальність", "особистість", "сенс життя", "життєві цінності", "активна життєва позиція", "самооцінка", "саморегуляція", "саморозвиток", "характер", "емпатія", "конфлікт",  "обдарованість", "талант", "креативність" тощо.

Учні повинні вміти використовувати навички конструктивного спілкування, знань з основ конфліктології на практиці; розпізнавати емоції та психічні стани, вміти керувати емоційними станами, настроєм; вміти розрізняти сильні та слабкі сторони характеру та працювати над їх удосконаленням; відстоювати власну думку, не ображаючи та не принижуючи гідності інших людей; виходити із складних життєвих ситуацій з найменшими втратами.

Програма тренінгу складається з 8 занять, кожне з яких тривалістю 80 хвилин, а саме:

  1. Особливості підліткового віку;
  2. Сенс життя;
  3. Стосунки з ровесниками;
  4. "Нерозлучні друзі - дорослі та дітu..."?
  5. Як досягти успіху?
  6. Підліток і шкідливі звички;
  7. У світі почуттів і емоцій;
  8. Зовнішність як складова "Я".

Вибір саме цих тем невипадковий. Учням ліцею було запропоновано дати відповіді на запитання, які допомогли визначитися з тематикою. Звичайно, не всі вони увійшли в програму тренінгу (наприклад, таке хвилююче їх питання першого кохання і перших зрад і втрат психолог винесла на довірчі бесіди з підлітками), але будуть враховані в інших формах роботи з ними.

У тренінгу задіяні такі форми роботи, як тестування, "мозкова атака", робота в парах і в трупах, дискусії, малювання, складання планів, заповнення таблиць. Є певні ритуали (наприклад, ритуал прощання), самими учасниками виробляються правила роботи тренінгу.

Заняття 1

Протистояння, або Особливості підліткового віку

Мета: познайомити учасників тренінгу з особливостями підліткового віку та його протиріччями, факторами, які мають вплив на формування особистості підлітка.

Час: 80 хвилин

Поняття для засвоєння підлітками: вікова періодизація, підлітковий вік, вікові кризи, акселерація, статеве дозрівання, реакції підліткового віку, протиріччя підліткового віку.

Хід заняття

1. Повідомлення "Що відбуватиметься протягом 8 занять". - 5 хв.

Мета: Ознайомити учасників з завданнями тренінгу, темами занять.

2. Привітання/знайомство. -10 хв.

Мета: Налаштувати учасників на роботу, створити позитивну атмосферу і гарний настрій, дати змогу побачити позитивні якості інших учасників і про декларувати власні, сприяти згуртованості групи.

Хід вправи:   Учасники сидять у колі. Тренер пропонує кожному представитись за схемою: ім'я, вік, само презентація "За що я себе поважаю, так це за..."

3.  Правила роботи групи. - 10 хв.

Учасники групи пропонують правила роботи групи, які тренер записує на окремому плакаті.

4.  Вправа "Наші очікування". - 10 хв.

Мета: визначення очікувань учасників групи.

Хід вправи:  Учасники отримують кольорові стік ери, вирізані у формі слідів, на яких вони записують свої очікування. Сліди ведуть до будиночка, де здійснюються їх очікування.

5.  Інформаційне повідомлення "Особливості підліткового віку"

(Додаток і). - 15 хв.

Обговорення:

  • Чому підлітковий вік - унікальний період у житті людини?
  • Чому з підлітками відбуваються речі, яким вони й самі не раді?
  • Які реакції підліткового віку?
  • Чому з підлітками відбуваються речі, яким вони й самі не раді?
  • Які реакції підліткового віку?
  • Риси, які характерні для підлітків (останнє оформляється у вигляді окремого плакату, який заповнює тренер).

Висновки: То які вони, підлітки?

6.  Вправа "Хто я? Який я?" - 15 хв.

Хід вправи:  Учасники отримують листочки з накресленими горизонтальними лініями. Тренер пропонує учасникам із переліку рис характеру (Додаток 2) вибрати ті 5-6, які, на їх думку, найбільш характеризують їх. Підвести риску. Якщо серед запропонованих рис немає тієї, що характеризує їх, дописати її під рискою. "На горизонтальній лінії відмітити, наскільки кожна риса притаманна вам. Врахувати, що чим правіше, тим сильніше вона виявляється. Позначка посередині - це середнє значення. Справа записати назву риси характеру з протилежним значенням (активний - пасивний)".

  • Які риси ви записали у лівому стовпчику?
  • Наскільки вони притаманні вам?
  • Чи погоджуєтесь ви з тим, що там, де закінчується одна риса,
    починається її протилежність?
  • Чи погоджуєтесь ви з тим, що ці протилежності живуть і в вас?
  • Що ж з ними робити?

(на окремому плакаті записати пропозиції).

Висновок: Перш за все, слід визнати, що в кожного з нас є як позитивні, так і негативні риси характеру і слід прагнути за рахунок розвитку позитивних рис позбавлятися від негативних.

7.  "Все мы умеем, надо признаться, из серой массы не выделяться. Как
все, быть такими, как все..."

Одне з протиріч підліткового віку - бути таким, як усі - з однієї сторони, і не загубитись у загальній масі - з іншої.

Тренер пропонує на стікерах одного кольору записати своє розуміння понять "унікальність" та "індивідуальність". Після цього визначення вивішуються на дошці.

  • Чому важливо бути, як усі?
  • Яким чином можна довести свою унікальність, індивідуальність?

На плакаті записуються відповіді учасників на ці запитання: - 10 хв.

Чому важливо бути, як усі? Яким чином можна довести свою унікальність, індивідуальність?

Висновок: Підлітки дуже жорстокі по відношенню до тих, хто вибивається з їх середовища. Вони ще не визначились, хто вони насправді, і тому відчувають небезпеку зі сторони тих, хто не хоче пристосовуватись. Тому вони й збиваються в "зграю": життя стає складнішим, коли ми бачимо когось, хто відрізняється від інших, тому що тоді й самому треба думати самостійно, бути відповідальним.

8.  Підведення підсумків. - 5 хв.

Тренер пропонує учасникам висловити власні думки з приводу заняття, продовживши речення "Сьогодні я..."

9. Вправа "Поділись посмішкою" - на прощання.

Прикріплені файли
Джерело: Острів Знань
Автор: Оробчук Ольга Вікторівна, практичний психолог, Коцюбинський гуманітарний ліцей, Київська обл.
Категорія: Психологу школи | Додав: ANNAYAMP | Теги: обдарованість, розуміння, тренінг, повага, підліток, Талант
Переглядів: 2086 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Друзі сайту
Освітній портал Освітній портал MyReferatik студентам.net Видавництво «Шкільний світ» Powered by BannerFans.com
Старосалтівська ЗШ
Урок>
<a href=